Waarmee moet je allemaal rekening houden als je je wil verplaatsen? Kando wijst jou de weg met de minste opstakels.

Veelgestelde vragen

  • Biedt Kando ook korting op VAB fietsbijstand?

    Als lid van Kando kan je genieten van een voordeeltarief voor de VAB fietsbijstand. De bijstand is geldig in heel de Benelux.

    Ga naar de VAB fietsbijstand.

  • Waar vind ik aangepast vervoer voor mensen met een handicap?

    Kan je geen gebruik maken van het openbaar vervoer of heb je hulp nodig bij verplaatsingen omwille van je handicap? Er zijn allerlei steunmaatregelen voor personen met een handicap om de verplaatsingen te vereenvoudigen of financieel haalbaar te maken. Een overzicht vind je op de website van de Vlaamse overheid.

    Op de website Meer Mobiel staan alle mogelijkheden van aangepast vervoer bij elkaar. Je kan er zoeken in vervoer op maat of via type vervoer. Elke provincie heeft zijn eigen aanspreekpunt.

  • Welke fiscale voordelen zijn er verbonden aan mijn wagen?

    Er zijn fiscale voordelen bij de aankoop van een wagen en bij het gebruik van een wagen. Maar niet elke persoon met een handicap heeft recht op belastingvoordelen bij de aankoop van een wagen. Je moet aan specifieke voorwaarden voldoen. Ook het gebruik van het voertuig is aan bepaalde voorwaarden onderworpen. Deze voorwaarden kan je nalezen op de website van de FOD Financiën.

    Tip. Ook de BTW op aanpassingskosten kan verlaagd en teruggevorderd worden als de verkoper van het voertuig, het voertuig levert inclusief de aanpassingen. In dat geval bedraagt de BTW voor het geheel van de levering 6%. Dat geldt ook bij invoer in België van een omgevormd en/of aangepast voertuig. Alle formaliteiten worden geregeld met het formulier nr. 716. De betaalde btw is bovendien volledig terugbetaalbaar. 
    Opgelet: de factuur moet vermelden dat het om een al omgevormd of aangepast voertuig gaat.

    Voor formulieren of vragen kan je contact opnemen met de FOD Financiën

  • Wat is een blauwe parkeerkaart?

    De blauwe parkeerkaart of parkeerkaart voor personen met een handicap geeft je, als chauffeur en als passagier, het recht om te parkeren op voorbehouden plaatsen (en eventueel andere voordelen bij het parkeren) in België. Zowel volwassenen als kinderen kunnen er recht op hebben.

    Als je een parkeerkaart hebt, betekent dit niet automatisch dat je erkend bent als persoon met een handicap. De parkeerkaart geldt dus niet als bewijs voor de erkenning van je handicap.

    De kaart is ook persoonlijk: niemand mag de kaart gebruiken als jij zelf niet aanwezig bent. Onderteken daarom voor gebruik je kaart in het daarvoor voorziene vakje. Leg de kaart vooraan in het voertuig op het dashboard zodat het symbool van de rolstoel en het unieke kaartnummer goed zichtbaar zijn.

    Als je soms in een andere wagen (mee)rijdt moet je je parkeerkaart meenemen in het voertuig dat je op dat moment gebruikt.

  • Hoe vraag ik een blauwe parkeerkaart aan?

    Je kan een parkeerkaart voor personen met een handicap (blauwe parkeerkaart) aanvragen bij de FOD Sociale Zaken. Je vindt er ook de voorwaarden terug.

  • Hoe kan ik optimaal genieten van de voordelen van mijn parkeerkaart?

    Met een blauwe parkeerkaart mag je parkeren op alle voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en meestal voor onbeperkte duur. Dit is niet altijd gratis. Elke gemeente bepaalt de specifieke voorwaarden en parkeertarieven. Een aantal gemeenten eist dat je je als persoon die rechtmatig gebruik maakt van een parkeerkaart registreert om niet betalend te kunnen parkeren. Het lijstje is voorlopig beperkt. Het gaat over een aantal Brusselse gemeenten, Genk en Sint-Niklaas.

    Opgelet, het parkeerbeleid is in alle gemeenten in beweging. Dus informeer je regelmatig. Het blijft mogelijk om je parkeerkaart in meer dan één voertuig te gebruiken. Maar je moet ze steeds koppelen aan de nummerplaat van het gebruikte voertuig.

  • Mag ik als persoon met een handicap altijd met mijn voertuig in de LEZ?

    Nee, maar voertuigen van personen met een handicap of hun familie die de toegelaten euronorm niet hebben, kunnen in sommige gevallen een uitzondering krijgen. Deze uitzondering kan online aangevraagd worden en is gratis. Er zijn specifieke regels voor personen met een handicap en een aangepast voertuig, personen met een handicap en een verhoogde tegemoetkoming en voor voertuigen die voorzien zijn van een rolstoelsysteem. 

    Deze specifieke informatie vind je op de website SlimnaarAntwerpen

    Eén keer registreren volstaat voor de LEZ in Gent en Antwerpen.

    In het Brussels Gewest gelden andere regels. Daar moet je je voertuig apart registreren als je gebruik wil maken van een uitzonderingsmaatregel. Meer info op LezBrussels

  • Moet ik reserveren voor de bus of tram?

    Mensen met een rolstoel zijn niet meer verplicht om te reserveren voor een rit met De Lijn. Dit houdt niet persé in dat alle haltes toegankelijk zijn. 

    Meer informatie vind je op hun website.

  • Ik heb een visuele handicap. Mag ik gratis het openbaar vervoer nemen?

    Mensen met een visuele handicap (met een blijvende invaliditeit van minstens 90%) kunnen een Nationale verminderingskaart op het openbaar vervoer aanvragen bij de FOD Sociale Zaken.

    Met deze kaart reis je gratis met de bus, metro en tram (gewone verbindingen) van de drie regionale vervoermaatschappijen MIVB, TEC en De Lijn. Ook de trein (NMBS) is gratis zolang je binnen België en in 2de klasse reist.

    De kaart is persoonlijk. Enkel jij mag de kaart gebruiken. Je mag ook gratis een geleidehond meenemen.

    Je kaart aanvragen.

  • Krijg ik korting op de bus of tram van De Lijn?

    Met een handicap

    Heb je een handicap en ben je erkend of ingeschreven bij een erkende instantie? Of reis je mee met iemand met een beperking? Dan heb je recht op een gratis vervoerbewijs. Dit recht wordt jou automatisch toegekend. Als je recht hebt op een gratis abonnement, ontvang je een brief met de uitnodiging om je MOBIB-kaart met gratis abonnement aan te vragen. Na betaling van de administratiekosten ontvang je je MOBIB-kaart met je abonnement.

    Je krijgt een gratis Buzzy Pazz of Omnipas als je in het Vlaams gewest woont en:

    • je bent ingeschreven bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)

    • je krijgt een tegemoetkoming van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid (FODSZ). (Dit geldt niet voor kinderen die door de FOD erkend zijn als persoon met een handicap en een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte krijgen.)

    • je ontvangt een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood 

    • Je bent door de VDAB gerechtigd op bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregelen (BTOM)

    Dit gratis abonnement komt op een MOBIB-kaart, een chipkaart waarop je abonnement staat. De kaart kost 5 euro (administratiekosten) en blijft 5 jaar geldig. 

    Kreeg je toch geen brief? Neem contact op met de dienst abonnementen van De Lijn.

  • Krijg ik korting op de trein?

    De NMBS ken korting toe naargelang jouw situatie:

  • Moet ik reserveren voor de trein?

    Als je het moeilijk hebt om je alleen te verplaatsen kan je gebruikmaken van de persoonlijke assistentie van de NMBS.

    Voor deze assistentie moet je reserveren, meestal 24 uur op voorhand. Je kan dit doen

    1. telefonisch via het nummer 02 528 28 28 (7 dagen op 7, van 7u tot 21u30).
    2. via de website van NMBS
    3. via de NMBS Assist-app, hier vind je de links om de app te downloaden.

  • Mag mijn begeleider gratis mee op het openbaar vervoer?

    Als je met de hulp van een persoon of je hond reist, mag je begeleider gratis mee op bus, tram of trein. Hiervoor heb je de kaart kosteloze begeleider nodig.

    • op vertoon van je kaart kosteloze begeleider reist je begeleider gratis mee
    • jouw vervoersbewijs telt ook voor je begeleider
    • je begeleider reist in dezelfde klas en op hetzelfde traject als jou

    De kaart kosteloze begeleider kan je aanvragen op de website van de NMBS en is geldig voor het hele netwerk van openbaar vervoer.

  • Heb ik recht op hulp op het vliegtuig?

    Als je per vliegtuig reist, hebt je recht op gratis hulp, zoals

    • hulp met je bagage
    • bij het in- en uitstappen
    • tijdens de vlucht en voor en na je vlucht op luchthavens
    • bij grondafhandelingsdiensten, als je met een assistentiehond reist

    Reis je met een begeleider dan moet de luchtvaartmaatschappij en het personeel van de luchtvaartmaatschappij de bijstand die je nodig hebt, vergemakkelijken. Bovendien moet de begeleider, waar mogelijk, naast jou in het vliegtuig kunnen zitten.

    Meer informatie over je rechten en plichten vind je op de website van de Europese Unie.

  • Bij wie kan ik terecht voor pech met de wagen?

    Pech met je auto? Bij Kando kan je heel voordelig een VAB-bijstandsverzekering afsluiten. Je kan kiezen voor bijstand in de Benelux en Europa, met of zonder vervangwagen. 

    Naar de VAB pechbijstand

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder, neem contact met ons op via onderstaande knop

Neem contact op